Cyclus therapeut worden: De vraag die niemand hardop stelt maar bijna iedereen heeft. "Ben ik goed genoeg?"
- Anke Verhagen

- 27 mei
- 3 minuten om te lezen
Een reflectie op de vragen die binnenkomen en het antwoord dat steeds terugkomt.
De afgelopen dagen heb ik veel berichten met vragen gekregen. Over de inhoud van de opleiding, over de kosten, over de keuze tussen klassikaal en online, over wat er daarna mogelijk is. De vragen leken allemaal anders. Maar terwijl ik antwoord gaf, merkte ik iets op. Onder al die verschillende vragen zat eigenlijk één diepere vraag. En die vraag stelde niemand hardop.

De vraag die niemand hardop stelt.
De vraag die bijna elke vrouw stelde zonder de woorden te gebruiken was deze: ben ik goed genoeg? Ben ik slim genoeg, ervaren genoeg, sterk genoeg om dit te doen? Past dit bij mij of is dit voor een ander soort vrouw? Heb ik het in mij om andere vrouwen te helpen?
Ik begrijp die vraag. Echt. Want de vrouwen die mij dit vragen zijn niet de vrouwen die twijfelen aan hun kwaliteiten. Het zijn vrouwen die zo gewend zijn om voor anderen te zorgen, voor cliënten, voor kinderen, voor collega's, dat ze zijn vergeten om dezelfde zorg aan zichzelf te geven. Ze zijn zo gewend om te geven. Ze zijn minder gewend om te nemen en te ontvangen. En een opleiding volgen, geld uitgeven aan jezelf, tijd nemen voor je eigen groei, dat voelt soms alsof je iets van een ander afneemt. "Kan ik het wel maken om tijd aan mijzelf te besteden?"
Dat gevoel herken ik. Ik heb het zelf ook gehad. En ik wil je dit zeggen: investeren in jouw kennis is investeren in elke vrouw die jij ooit zult begeleiden en je investeert gelijktijdig ook in je relatie, gezin of huidige werkgever. Want als jij lekker in je vel zit door de kennis die jij opdoet, ben je ook vrolijker en wie weet wel productiever voor je omgeving. Het is misschien dus wel de meest dienstbare keuze die je ooit kunt maken.
Een andere vraag die veel terugkomt is over de termijnen. DVDC van €999,- kan in maximaal drie termijnen van €353,- inclusief administratiekosten worden betaald. Voor de Cyclus Therapeut opleiding van €2598,- zijn ook betalingsafspraken bespreekbaar. Je kan voor de CT opleiding maximaal in 6 termijnen alles voldoen. Je start dan in augustus met betalen. Het termijn bedrag is dan €453,- inclusief administratiekosten.
Stuur een mail naar info@hormooninstituut.nl als je wil weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw situatie.
Klas 9 is klassikaal in Waalre met maximaal tien deelnemers. Klas 10 is volledig online met maximaal tien deelnemers. Er zijn op dit moment nog plaatsen beschikbaar maar de eerst plekken zijn al vergeven.
De uiterste startdatum voor DVDC is 1 juli 2026. De volgende Q&A van DVDC is op zaterdag 13 juni 2026.
Je kent inmiddels de inhoud, de kosten en de structuur. De enige vraag die nog openstaat is deze: zie jij bij jezelf dat jij het in je hebt om cyclus therapeut te worden? Ik weet het antwoord al. You got this. Join now!
Graag tot morgen.
Dan vertel ik je voor wie deze opleiding niet bedoeld is. Een eerlijk antwoord dat je misschien niet verwacht van mij.

Anke Verhagen
en Team Hormoon Opleidingsinstituut





Opmerkingen